Bungee Workout Veronika Dolanská

Někdy na začátku ledna 2019 na mě vyskočila reklama ze Slevomatu na vstupné do D&D fitka v Praze na BUNGEE REHAB WORKOUT. Jakmile vidím někde nápis "rehabilitační", "zdravotní", "záda"..., tak pochopitelně bystřím. Ale vidět spojitost mezi Bungee lanem a zdravím, to už mi tak pochopitelné nepřišlo. Zvědavost to tedy patřičně vzbudilo a bylo jen otázkou času, kdy se na TEST takového cvičení vydám. První březnový pátek to vyšlo.

Kdo je Veronika?

IMG 7455Po příchodu do D&D fitka na Opatvickou v Praze jsem se hned na recepci potkala s Veronikou. A už od prvního momentu mi bylo jasné, že tady se nudit rozhodně nebudu a že začíná hodina plná zážitků.

Setkat se s Veronikou je jako potkat se s rozzářeným sluncem plným energie a síly. A že má i sílu za dvacet, ačkoliv na to na první pohled nevypadá (je štíhlá), zjistíte záhy v průběhu lekce. Ono to dostatečně vystihuje už její úvodní foto na www.bungeeworkout.cz - utáhla by nejspíš i vagón uhlí.

Bc. Veronika Dolanská je MAJITELKA dvou pražských Fitness Center D&D (Praha 1 a Praha 8), kde jako první, a prozatím také jediní v Čechách, provozují originální cvičení BUNGEE WORKOUT s licencí. Je jedinou CERTIFIKOVANOU MASTER TRENÉRKOU BW nejen v Čechách, ale i v Evropě. Řadu cviků sestavovala a upravovala na míru zdravotnímu tělocviku. Vystudovala totiž FYZIOTERAPII na Univerzitě Karlově. Máte tak jistotu bezpečného cvičení vždy s ohledem na Vaše tělesné zdraví. 

Veronika má dar zaujmout, strhnout i motivovat. Všechny tyto aspekty úročí při vedení lekce - jen tak se nezastavíte se, baví vás to a nechcete přestat.  

O čem Bungee Workout je?

BungeeWorkout Veronika Dolanská

Je hlavně o ZÁBAVĚ! Originální, svižné a funkční cvičení, které vychází z principu Bungee Jumping skoku, k nám původně přichází odněkud z Thajska. Jste uvázáni do sedáku na dlouhém silném pružném laně, také skáčete a houpete se, jen ne v desítky metrů hluboké propasti. A co tedy onen pověstný adrenalin? O ten je v tělocvičně také postaráno. Naštěstí ne skokem do hloubky, ale dojmy z prvních pokusných hopů. Pro někoho totiž může být odvaz už jen samotné skákání na trampolíně na zahradě. Což teprve, když se rozskáčete a rozlítáte x-metrů do všech stran! To máte na začátku fakt zvláštní pocit a trochu i strach. Tyto obavy ale rychle pominou a nastupuje další fáze prožitků. Nejenže budete koulet očima a usmívat se - nadšeně i rozpačitě zároveň - nad novým pocitem z takového pohybu, přistihnete se také přitom, jak v sobě dusíte výbuchy radostného smíchu a hlasitého juchání, abyste si náhodou netrhli před druhými trapas, ačkoliv by se vám výkřikem vlastně náramně ulevilo. (Spontánních povah se to pochopitelně netýká.) Na Bungee Workoutu se totiž vracíte do bezprostředních dětských let.
O trapas tu ale rozhodně nejde, ne tak před Veronikou. Výskat jenom "v duchu" Vás stejně nenechá. Na Bungee Workoutu je hlasitý projev při výskoku přímo nutný a Veronika k radostným výřikům často vyzývá. Proč? Hlasitým výdechem totiž zapojujete intenzivněji bránici do činnosti, čímž nutíte břišní svaly ke zpevnění, a tím stabilizuje trup i páteř. A o to tady jde. Každým pohybem, kterým jdete proti síle gumového lana jste nuceni zabrat, zapojit tzv. střed těla, abyste měli sílu do pohybu a skoku. Bez zapojení bránice a vnitrobřišního tlaku do svalů břicha Vás intenzita a rychlost skoku rozhodí, padáte (naštěstí na odpruženou měkčí podlahu) a cvik neprovedete správně.


Hlavní principy BW (Bungee REHAB)

Jak už jsem zmínila - nejenže zapojujete především svalový korzet (zvaný core), různými skoky, výskoky a doskoky aktivujete všechny svaly těla. Doskoky je nutné provézt do pokrčených nohou nebo rukou, ale tiše, jemně, čímž slušně zapojíte svaly obou končetin, abyste rychlost letícího těla zbrzdili a nedupali. Veronika vysvětlí i jak stabilizovat ramena, správně nastavit pánev, a máme tu kompletní zásady zdravotního cvičení běžně prováděné na podložce, jen HOOODNĚ ZÁBAVNOU FORMOU. Skvělé!

Ještě nutno dodat, že Bungee REHAB neřeší akutní bolesti zad, či jiných částí těla, a není vhodné pro těhotné. Jedná se o preventivní cvičení.

Průběh lekce Bungee REHAB

Bungee Rehab - příprava na lekci

Vzhledem ke svému zájmu objevovat a testovat různé formy zdravotního tělocviku, s ohledem na prevenci bolestí zad, jsem se pochopitelně ihned zajímala o lekci s názvem BUNGEE REHAB, protože mi nešlo do hlavy, jak se dá cvičit "ohleduplně" k zádům či svalově slabším jedincům na Bungee gumě (vidouc obrázky s rozlítanými těly v ještě ulítlejších pozicích na webu BW). Ale jak už jsem se několikrát v životě přesvědčila, chce to jen jít, zkusit a poznat.
V úvodu hodiny Vás Veronika pečlivě uváže do "postroje": sedáku a gumy, a seznámí s principy cvičení a skákání na laně. Na velkém GymBallu Vám při rozcvičce pomůže objevit hluboké svaly trupu, i jak je zapojovat. No a potom už pomalu trénujete různé druhy skoků, doskoků, obratů a jiných kreací, které se na gumě dají provádět. Na Bungee Rehab jsou to pochopitelně méně náročné sestavy než na lekcích např. Bungee FIT. Celá lekce je vedena s ohledem na zdravotní stav a věk klientů. Konec hodiny je věnován protažení na podložce a bosu, opět promyšleně a dle zásad zdravotního tělocviku.

Co příjde pak?

Po prolítané hodině se Vám může přihotit toto: jste nadšení a šťastní (endorfiny... klasika), cítíte břicho a kdejaký sval, jste i trochu zpocení (což je u mě co říct!), a je vám líto, že už lekce skončila. Mě navíc potkalo i toto: bolest spodní části pánve od sedáku (jako když se po čase vydáte na dlouhou cestu na kole) a druhý den i bloklý krk. Ale nelekejte se. Připouštím, že některé pohyby jsem neprováděla zrovna ideálně, Veronika mě často opravovala, a proto je zrovna bolest krku po nesprávné stabilizaci pohybu asi logická. Chce to jen trénink. S každou další lekcí pohyb na gumách pochopitelně vylepšíte. (Ale kdoví, třeba jsem tu noc zrovna blbě spala na polštáři...)

Kde se Bungee REHAB cvičí?

Bohužel prozatím jen v Praze: Opatovická 18 Praha 1, nebo Švábky 2 Praha 8 (Libeň). BUNGEEWORKOUT - kontakty a mapa

O BW je velký zájem a Veronika už postupně zaučuje nové zájemce (fitness centra) o tuto novinku i mimo Prahu. Pozor si jen dávejte na NECERTIFIKOVANÁ CENTRA A LEKTORY Bungee Workout. Cvičení se může jmenovat podobně, ale nezaručí vám - bezpečnost, autorizované pomůcky, ani správné vedení lekcí. 

Bungee Workout nabízí několik druhů lekcí, mimo Bungee REHAB také: Bungee EASY, Bungee FIT, Bungee WORKOUT, Bungee KIDS, Bungee FAMILY

Je Bungee REHAB vhodné pro Vaše fit záda?

BungeeWorkout - Ivana Veselá pro FITZáda

I přes neblahé zdravotní následky, které mě po Bungee Rehab potkaly, si dovolím toto cvičení DOPORUČIT a ROZHODNĚ ZKUSIT! Prostě zažít něco jiného. Jsem přesvědčená, že pokud bych přišla na lekci znovu, budu provádět jednotlivé cviky a skoky zkušeněji a o to víc dokonaleji, efektivněji. Z dlouhodobého hlediska proto může být Bungee Rehab fit zádům určitě PŘÍNOSNÉ. Tento pohyb komplexně zpevňuje celé tělo a převážně hluboký stabilizační systém.

Pokud jste ale na začátku své cesty ke zpevňování, doporučila bych nejdřív "připravit" své svaly na klasickém zdravotním tělocviku nebo na lekcích Bungee EASY. Anebo se poraďte přímo s Veronikou, je naštěstí i fyzioterapeut.